13 січня 2023 року було оприлюднено відкриту спільну заяву 14 депутатів Козелецької селищної ради з певними вимогами та зауваженнями до роботи селищної ради. Оприлюднюємо офіційну відповідь, котра була надана депутатам селищної ради.

 Депутатам Козелецької селищної ради

Про розгляд спільної заяви депутатів ради

У Козелецькій селищній раді розглянуто спільну заяву депутатів селищної ради від 13 січня 2023 року та у відповідь щодо озвучених вимог повідомляємо про наступне.

1. При формуванні організаційної структури та штатного розпису апарату і виконавчих органів селищної ради враховувалися положення нормативно-правових актів: зокрема статтей 26, 42, 54 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів. Рішення сесії Козелецької селищної ради «Про затвердження структури і загальної чисельності апарату селищної ради та її виконавчих органів в  новій редакції» було прийнято на другій (позачерговій) сесії селищної ради восьмого скликання 18 грудня 2020 року більшістю голосів депутатів.

В організаційній структурі Козелецької селищної ради окремо виділяється керівництво або апарат селищної ради. До апарату/керівництва відносяться такі посади як селищний голова, секретар ради, керуючий справами виконавчого комітету ради, три заступники селищного голови, а саме: з питань діяльності виконавчих органів ради, з питань будівництва, ЖКГ та комунальної власності, з фінансово-економічних та соціальних питань.

За своєю сутністю всі посади заступників як такі – є заступниками з питань діяльності виконавчих органів. Напрями або сфери повноважень заступників, визначені пріоритетними напрямками діяльності селищної ради та її виконавчих органів, і найкраще відображаються в розпорядженні селищного голови від 10 вересня 2021 року № 333, яке визначає розподіл повноважень між головою, секретарем ради, заступниками голови та керуючим справами виконавчого комітету ради.

Існуюча організаційна структура керівного складу ради забезпечує ефективне виконання повноважень виконавчого апарату ради, кожен виконує свої функціональні обов’язки.

Організаційна структура та штатний розпис органу місцевого самоврядування – це «живі» організаційно-розпорядчі документи (які можуть змінюватися кожного разу, коли відбувається засідання відповідної місцевої ради), однак їхня зміна не повинна паралізувати роботу органу місцевого самоврядування (оскільки кожна зміна організаційної структури або реорганізація передбачає здійснення певного чіткого переліку дій та кроків з боку, в тому числі осіб, відповідальних за управління людськими ресурсами). Зміни повинні бути виправданими, обґрунтованими та такими, що можна впровадити за мінімально короткий термін.

На часі в Козелецькій селищній раді в керівництві апарату працює 5 із 6 затверджених рішенням сесії керівників. В зв’язку з мобілізацією секретаря селищної ради на період дії воєнного стану, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022, повноваження секретаря були розподілені між рештою керівників ради. На сьогодні в апараті селищної ради та її виконавчих органах мобілізовано 9 працівників, серед них є керівники підрозділів селищної ради, також рахується вакантними ще 9 посад. Відповідальність за виконання повноважень відсутніх працівників, в більшості випадків, покладено на керівництво апарату селищної ради. Крім того, внаслідок цих обставин було зекономлено в 2022 році коштів селищного бюджету на суму 1,7 млн. грн.

Враховуючи весь перелік повноважень (як власних, так і делегованих), і обсяг, який селищна рада та її виконавчі органи прийняли для реалізації на своїй території, вбачаю недоцільним та необґрунтованим проведення скорочення керівного апарату селищної ради в даний період.

 

2. Розрахунки тарифів з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення проведені згідно Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого Постановою КМУ від 01.06.2011 року № 869 та були подані до Козелецької селищної ради відповідно вимог п. 8 цього Порядку (до 20 серпня поточного року на наступний рік).

Постановою КМУ від 29.04.2022 року № 502 «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв’язку із введенням в Україні воєнного стану» Уряд рекомендував органам, уповноваженим встановлювати тарифи, не підвищувати тарифи для населення на такі комунальні послуги як постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, впродовж дії воєнного стану в Україні.

Законом України № 2479-ІХ «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» заборонено протягом  дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на послуги з розподілу природного газу, теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Тобто, жодних вимог щодо заборони на підвищення вартості послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення в умовах воєнного стану згідно чинного законодавства не передбачено.

Комунальним підприємством були проведені необхідні розрахунки собівартості послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2023 рік відповідно до передбачених змін:

  • Законом України «Про Державний бюджет на 2023 рік»;
  • Податковим кодексом України;
  • Підвищенням цін на електроенергію для підприємств, а також на матеріали та запчастини.

Оскільки, за рахунок діючого в 2022 році тарифу підприємство не  зможе в 2023 році покривати фактичні витрати, понесені від надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення, і було ініційовано комунальним підприємством, в межах Закону, розгляд питання про  підвищення діючих тарифів.

При умові не прийняття нових тарифів на 2023 рік, розмір відшкодування з селищного бюджету склав би 477,5 тис. грн.

За листопад 2022 року комунальне підприємство вже мало збитки від господарської діяльності по цехам:

  • Централізоване водопостачання ─ -16,8 тис. грн.;
  • Централізоване водовідведення ─ -35,6 тис. грн.

 3. У постанові Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 року № 711 «Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні» зазначено, що «Обласним та Київській міській військовим адміністраціям разом із засновниками закладів освіти забезпечити організацію початку навчального року залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці». Однак безпеку від ракетних обстрілів будь-якої території України не гарантує ніхто.

Письмові згоди батьків на очне навчання, адресовані керівникам навчальних закладів не мають юридичної сили, оскільки на час дії воєнного стану зміни до Законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту», а також до Цивільного кодексу України не вносились. Саме ці нормативно-правові акти встановлюють відповідальність закладів освіти щодо безпеки учнів під час їхнього перебування в закладах на навчанні. Під час перебування дітей у закладі освіти відповідальність за життя та здоров’я дітей покладається на керівника та інших працівників закладу. Про це йдеться в ст. 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту», ст. 54 Закону України «Про освіту» та «Положенні про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти». Кримінальним кодексом України передбачена кримінальна відповідальність за неналежне виконання обов’язків щодо охорони життя та здоров’я дітей (ст. 137) та за ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя стані (ст. 136). У разі виникнення надзвичайної події такі заяви не братимуться до уваги, оскільки є юридично нікчемними, тобто, такими, що не тягнуть за собою юридичних наслідків. Ці заяви не звільняють директорів і класних керівників від відповідальності щодо учнів.

Можлива структура та тривалість навчального тижня, дня, занять і відпочинку, а також форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною (вченою) радою закладу освіти в межах часу, передбаченого освітньою програмою (відповідно до обсягу навчального навантаження та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, особливостей регіону тощо). Головною передумовою початку навчального року в очному форматі є наявність та задовільний стан укриттів у закладах освіти для безпеки та збереження життя учасників освітнього процесу. Для організації очного навчання необхідно враховувати спроможність укриття (скільки людей одночасно воно може вмістити). Це означає складання розкладу навчання школи так, щоб у приміщенні закладу перебували стільки дітей, скільки можуть вмістити укриття.

Комісією з обстеження укриттів закладів освіти Козелецької селищної ради, до складу якої включені представники підрозділу Державної служби з надзвичайних ситуацій і Національної поліції, встановлено неготовність та непристосованість укриттів у більшості навчальних закладів. Адже поняття бомбосховища передбачає спеціальне проектування та будівництво об’єкту, здатного витримати ракетно-бомбові удари. Натомість використовується поняття засобів колективного захисту, тобто захисних споруд (сховища, укриття), споруд подвійного призначення (в мирний час використовуються для господарських потреб, але мають і функцію укриття), найпростіших укриттів (підвальні, цокольні приміщення). Укриття закладів освіти мають бути в належному технічному, санітарному та протипожежному стані: мати         1 кв.м на дитину, відповідна загальна площа приміщення, наявність  природної чи штучної вентиляції, два виходи (входи), висота стелі не меншою за 1,7 м., відсутність вікон, тощо. Більшість споруд та приміщень, які використовуються як укриття не призначені для захисту від прямого попадання, лише від вторинних наслідків (вибухові хвилі, уламки, стрілецька зброя). Враховуючи результати перевірки наявності та стану укриттів, у межах наданих повноважень педагогічними радами навчальних закладів освіти та розпорядженням Козелецької селищної ради щодо закладів загальної середньої освіти прийнято рішення про дистанційну форму навчання з  01 вересня 2022 року до закінчення воєнного стану або особливого розпорядження селищного голови.

 

4. За час роботи депутатського корпусу восьмого скликання до селищної ради було подано 68 звернень депутатів та 41 запит, з яких 17 – було відхилено одразу на пленарному засіданні при прийнятті.

Всі звернення депутатів були розглянуті у встановлений законодавством термін і надана вичерпна відповідь.

Стосовно запитів депутатів, то більшість з них була винесена на розгляд сесії і затверджено хід їх виконання. Ті запити, які не були винесені на розгляд   по об’єктивним причинам (введення воєнного стану в державі, безпекова ситуація в регіоні, що унеможливила вчасного розгляду запиту на сесії) будуть розглянуті на найближчому пленарному засіданні селищної ради з обґрунтуванням причин невчасного їх виконання.

 

5. Робота по облаштуванню та приведення у відповідний стан захисних споруд розпочалася ще влітку минулого року. Розпорядженням селищного голови від 22.06.2022 року № 116 «Про стан готовності захисних споруд цивільного захисту закладів освіти Козелецької селищної ради» була створена комісія, до складу якої входили представники підрозділу Державної служби з надзвичайних ситуацій і Національної поліції України.

29.06.2022 року комісією проведено обстеження укриттів закладів освіти Козелецької селищної ради і встановлено неготовність та непристосованість укриттів у першу чергу через відсутність водопостачання, водовідведення, вентиляції. Комісія рекомендувала засновнику забезпечити ремонт і функціонування системи вентиляції, провести частковий ремонт електрообладнання та системи освітлення, здійснити ґрунтування бетонного покриття підлог.

У зв’язку з судовими рішеннями по справах працівників Козелецького МНВК в управлінні освіти, культури, сім’ї , молоді та спорту селищної ради з 15 лютого по 23 серпня 2022 року було заблоковано рахунки в Державному казначействі. Також існувала заборгованість за енергоносії через брак коштів у зв’язку з недостатньою кількістю надходжень до місцевого бюджету в першій половині 2022 року. Заборгованість вдалося сплатити лише в кінці серпня минулого року.

В серпні місяці за рахунок коштів місцевого бюджету було закуплено матеріали для облаштування в укриттях електромереж та побілення стін на суму 57,1 тис. грн.

19.08.2022 року проведено повторну перевірку укриттів. Комісія зазначила у висновку, що використання захисних споруд можливе лише після реставрації і проведення комплексу робіт. Враховуючи результати перевірки укриттів, рішення педагогічних рад видано розпорядження селищного голови про дистанційну форму навчання з 01.09.2022 року до закінчення воєнного стану або особливого розпорядження селищного голови.

На підставі внесених у жовтня місяці змін до державного бюджету було прийнято рішення сесії Козелецької селищної ради від 11.11.2022 року № 59-21/VІІІ «Про перерозподіл залишку субвенції з Державного бюджету» кошти субвенції з державного бюджету на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери (реконструкція будівель КНП КРР «Козелецька ЦРЛ») в сумі 7,9 млн. грн. було перенаправлено на оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану, облаштування захисних споруд цивільного захисту. З них 3,2 млн. грн. було виділено на ремонт укриття поліклінічного відділення КНП «Козелецька ЛІЛ» та 4,7 млн. грн. – на ремонт укриттів в закладах освіти: Козелецький ліцей №3 та Данівський ліцей.

Після виготовлення проєктно-кошторисної документації 29.11.2022 року підписано договори на виконання робіт: «Поточний ремонт сховища № 92900 Козелецького ліцею №3 Козелецької селищної ради за адресою: Чернігівська область, смт. Козелець, вул. Свято-Преображенська, 32 А» на суму 2 450,1 тис. грн., «Поточний ремонт протирадіаційного укриття ПРУ № 92933 Данівського ліцею Козелецької селищної ради за адресою: Чернігівська область, с. Данівка, вул. Центральна, 18» на суму 2 249,9 тис. грн. та «Поточний ремонт протирадіаційного укриття ПРУ № 92935 поліклінічного відділення Козелецької ЛІЛ Козелецької селищної ради за адресою: Чернігівська область, смт. Козелець, вул. І.Франка, 1» на суму 2 983,0 тис. грн.

З 30 листопада розпочалися ремонтні роботи. На сьогодні в укритті Козелецького ліцею № 3 укладено бетонну стяжку із армованою сіткою для скріплення та гідроізоляція підлоги, покладено плитку на підлогу, прогрунтовано та пофарбовано стіни, проведено водогін і водовідвід, придбано унітази, частково демонтовано старе обладнання. В укритті Данівського ліцею укладено бетонну стяжку із армованою сіткою для скріплення та гідроізоляцію підлоги, прогрунтовано та пофарбовано стіни, побудовано кабіни для туалетів, встановлено умивальники, унітази, проведено водогін і каналізацію, освітлення приміщень. В укритті поліклінічного відділення Козелецької ЛІЛ демонтовано двері, проведено штукатурення стін та стелі, улаштування гідроізоляції, виконана бетонна стяжка підлоги.

Станом на 01.01.2023 року ремонтні роботи по вказаних договорах у зв’язку з проблемами в енергетичній сфері, викликані воєнною агресією російської федерації, виконано частково на суму 1 589,8 тис. грн.

В поточному році залишки коштів субвенції на ремонт укриттів можуть бути використані лише після внесення відповідних змін до чинного законодавства. Відповідне звернення Козелецькою селищною радою направлено до Департаменту фінансів Чернігівської ОДА.

На сьогодні розглядається можливість дофінансування вказаних ремонтних робіт за рахунок коштів селищного бюджету.

 

6. Для забезпечення належного експлуатаційного стану доріг та вулиць комунальної власності на території Козелецької селищної ради затверджена та діє Програма будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг комунальної власності населених пунктів Козелецької селищної ради на 2023-2025 роки. На 2023 рік цією Програмою передбачено фінансування робіт з якісного капітального та поточного ремонтів доріг, проведення відновлення дорожнього полотна доріг, тротуарів, пішохідних доріжок обабіч доріг та в парках в розмірі 5 млн. грн.

На сьогодні вже є розроблена технічна документація на поточний середній ремонт автомобільної дороги комунальної власності вул. Незалежності в с. Сивухи Чернігівського району Чернігівської області та поточний середній ремонт автомобільної дороги комунальної власності вул. Родини Богомольців в смт. Козелець Чернігівського району Чернігівської області. Також розгядається можливість виготовлення проектно-технічної документації ще на ряд доріг.

Але, враховуючи реалії сьогодення, провести тендерні закупівлі та розпочати ремонтні роботи досить проблематично. Відповідно до постанови КМУ від 09.06.2021 № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (зі змінами) органи Казначейства здійснюють платежі за дорученнями клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку у визначеній черговості. Фінансове забезпечення виконання робіт та надання послуг (включаючи оплату утримання служби замовника та розроблення проектної документації) з будівництва, реконструкції, ремонту та експлуатаційного утримання інфраструктури у сфері дорожнього господарства (автомобільних доріг загального  користування державного та місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності в населених пунктах) проводиться в другу чергу, що унеможливлює здійснення фінансування заявлених робіт у передбачені договорами строки. В звязку з цим ряд виконавців робіт принципово не беруть участь у тендерних закупівлях і відмовляються проводити ремонтні роботи без гарантій про вчасне фінансування.

 

7. Розподіл бюджетних коштів між старостинськими округами враховано при розробці та затвердженні Програми економічного і соціального розвитку Козелецької селищної ради на 2022-2023 роки та при складанні відповідного селищного бюджету.

В 2022 році в зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України заплановані роботи в старостинських округах громади були  проведені не в повному обсязі. В основному проводилися роботи з благоустрою територій населених пунктів, ліквідації сміттєзвалищ та розчищення порослі і вирубки аварійних дерев.

Також в 2022 році значно скоротилися надходження до селищного бюджету, особливо плати за землю, в частині орендної плати, та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що були основною складовою частиною загальних надходжень до селищного бюджету від старостинських округів.

При забезпеченні безпекової ситуації в регіоні в 2023 році селищною радою заплановано проведення ряду робіт по ремонту дорожнього покриття в селах громади, забезпечення благоустрою територій сіл, проведення ремонтних робіт в закладах комунальної власності та на об’єктах інфраструктури, що знаходяться на території старостинських округів відповідно до затверджених планів.

І наостанок, хочеться відмітити, що Козелецька селищна рада налаштована на співпрацю з кожним депутатом, незалежно від їх партійної приналежності, громадськими організаціями, мешканцями громади та всіма небайдужими громадянами, готова чути позицію кожного та відкрита до дискусій для забезпечення спільної роботи на благо розвитку громади.

Голова                                                   Валентин БРИГИНЕЦЬ