Зима – складний період, особливо для водіїв. Теперішні погодні перепади від морозу до різкого потепління впливають як на сніговий чи то водяно-льодяний покрив на дорозі, так і на стан дорожнього полотна, яке, як правило, не витримує зимових вибриків й покривається ямами. А для водіїв шкільних автобусів, котрі звозять дітей із сіл до школи – і поготів!
Вузенькі сільські вулички зазвичай не розраховані на такий вид транспорту. До того ж, навіть коли сільські дороги чистяться від снігу, то все одно під час потепління на них утворюються колії (піщано-сольовою сумішшю їх же ніхто не посипає!). Широкому й довгому автобусові в таких умовах слід їхати хіба що під нахилом – одним колесом в колію, а іншим поза нею. А водієві доводиться відповідати за безпеку дітей, яких він везе.
58-річний Аркадій Дубина був найпершим шкільним водієм у Козелецькому районі. 2001 року він почав працювати в Козелецькій гімназії № 1. Тоді возив учнів лише на екскурсії. А ось постійний підвіз дітей до школи розпочався лише за 3 роки, із впровадженням державної цільової соціальної Програми «Шкільний автобус». Тоді до гімназії стали підвозити школярів із Рикова, Тополів, Лихоліток, Жеребецького та Закревського. У цей же час з’явилися автобуси ще й у Сираях та Острі.
- Коли запрацювала державна Програма, багато хто з батьків вирішив перевести своїх дітей до козелецьких шкіл, вважаючи навчання там за краще, - розповідає Аркадій Дубина. – І як би не виглядала моя тодішня робота гарно – нібито державна підтримка – в реальності працювати було досить складно. Зарплата невелика, а за свій автобус я відповідав у повній мірі – і за його експлуатацію, і за ремонт. Та й запчастини на техніку керівництво купувало вкрай рідко. Інша справа тепер, при Козелецькій громаді! Лише цього літа, перед початком навчального періоду, всі наші 10 автобусів пройшли техогляди, а для цього деякі відремонтували, на інших замінили гуму, для всіх закупили вогнегасники. Стільки коштів на це пішло!.. Ну і зарплату водіям підняли, - задоволено говорить Аркадій Миколайович.
Відколи Козелецька селищна рада прийняла у своє підпорядкування освітні заклади, почалися зміни. На краще, як стверджують працівники-освітяни. Зокрема для належного догляду за шкільним автопарком на роботу взяли інженера-механіка. На цій посаді працює Андрій Крафт.
- Перед виїздом на лінію стан здоров’я водія перевіряє медик, - пояснює Андрій Іванович. – Далі я, як механік оглядаю чи працюють світлові прибори, рульове, гальма, колеса, тоді тільки можна виїжджати. Перевіряю і яким є стан гуми на колесах: сьогоднішні заміри показують залишкову глибину протектора 6 мм. Новий протектор має 11 мм, а допустима норма – не менш ніж 2 мм, тобто ми цілком дотримуємося визначених норм. Раніше за стан автотранспортного засобу відповідав шкільний завгосп. Ясна річ, такий працівник не спеціаліст у питаннях техогляду автобуса, але ж так було… Щоб устигнути вчасно випустити автобуси, я приходжу на роботу о 5.45 год.
До речі, наше Управління освіти дуже переймається за безпеку і комфорт дітей у дорозі. Саме тому 2 «доісторичних» автобуси – із Скрипчинської та Булахівської шкіл – зняли із маршрутів, бо їх технічний стан був критичним. Цього навчального року в Скрипчин їздить дизельний автобус ПАЗ-32053, він вищий, ніж нові моделі, такі як «Атаман» чи «Еталон», тому добре проходить усіма дорогами. До того ж, у ньому дітям тепло і зручно. А в Булахові тепер школярів підвозить сучасний БАЗ А079.13, який вийшов на лінію після якісного капітального ремонту. До всього, Козелецька селищна рада закупила 2 абсолютно нових автобуси, які вже здійснюють рейси.
- Де зберігається весь автопарк із 10 шкільних автобусів?
- Більша частина їх стоять на подвір’ї Козелецької ЗОШ І-ІІІ ст. № 3. А ще три автобуси перебувають у школах на місцях, тобто у Булахові, Білейках і Патютах.
На запитання «Які є нині потреби в роботі?» і водії, й інженер-механік не замислюючись відповідають – гараж із оглядовою ямою.
Найперший шкільний водій Аркадій Дубина
Новенький автобус з водієм Валентином Науменком підвозить учнів Лемешівської школи
Ганна Самойленко
Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License, якщо не зазначено інше