Провідником індустрії фейків у світі є політичний режим нинішньої Російської Федерації. Україна живе у стані гібридної війни з Росією, яка великою мірою ведеться на інформаційному полі. Російський інформаційний вплив – не тільки зовнішній, а й внутрішній – відчутно посилюється. Сьогодні ми стикаємось зі значно ширшою проблемою, ніж фейки та дезінформація: йдеться про інформаційну війну як елемент гібридної війни.
Як показали результати нещодавнього аналізу однієї з найбільших платформ соцмереж, 40 % постів, що стосуються COVID-19, були генеровані ботами – автоматичними програмами, замаскованими під конкретних людей. Щоб викликати хвилю хейтерства, факти загортаються в дуже агресивні, стьобні чи будь-які інші емоційні обгортки. Пандемія коронавірусу в світі сприяла розповсюдженню нової величезної хвилі дезінформації. Пандемія коронавірусу стала ідеальним підґрунтям для розповсюдження російської пропаганди. Шаленим інтересом аудиторії скористались і дезінформатори. При цьому були медіа, які дотримувалися стандартів у висвітленні інформації, а були й ті, що поширювали фейки і маніпуляції, щоб привести аудиторію на свій сайт та підвищити трафік. Коронавірусна істерія ще раз підтвердила, що дезінформатори застосовують безліч маніпулятивних інструментів. Серед них:
Фейкові експерти – лікарі, науковці, які коментують якісь дослідження (молодий лікар з РФ Юра Клімов радить затримувати дихання на 10 секунд, щоб перевірити, чи хвора людина на коронавірус). Сюди ж додамо приписування реальним людям слів, які вони не говорили.
Підміна понять. Наприклад, коли фотографії з російських лікарень видавалися за українські реалії. Promote Ukraine писав про це окрему статтю.
Маніпуляції цифрами та даними, виривання їх з контексту задля досягнення власної мети.
Вміло поєднані напівправдиві або перекручені факти.
За тематикою пандемічні фейки можна розділити на декілька груп. Одна з них про те, що коронавірус створений штучно і походить із Китаю. Цей фейк поширили саме російські журналісти ще в січні. З часом він видозмінювався, і вже два місяці потому називалися різні країни, в лабораторіях яких буцімто з’явився вірус. Ще одна група стосується ліків і лікування. Всі, мабуть, пам’ятають про «цілющі», лимони, часник або імбир. Нагадаємо також, що після розповсюдження фейку про їхню дивовижну користь у боротьбі з коронавірусом, ціни на ці продукти в українських магазинах злетіли в рази. В Росії було помічене поширення фейків навіть на державному рівні, незавуальовано.
Так, у мережі інтернет появилась маса відеороликів у яких нам розказують про всесвітню змову щодо коронавірусу. Стверджують, що коронавірус спеціальний проект деяких релігійних організацій, що керують світом для того, щоб чіпізувати людей і тд. і тп. Але найгірше те, що мало освідченні люди на це ведуться. Потрібно завжди старатись думати логічно. Якщо б людей справді хотіли чіпувати і тотально контролювати, то таких відео у мережі б не було. Крім того в Україні це не можливо технологічно не говорячи, що на це потрібні ”шалені" кошти. У наш час сайт створити коштує декілька тисяч доларів, а говорячи про платформу, яка може керувати мільйонами людей навіть важко уявити. Це мільярди доларів.
Було і багато інших фейків пов‘язаних з коронавірусом. Наприклад: фейки про те, що над Дрогобичем будуть розпилювати невідому речовину, про те, що курці захищені від коронавірусу та багато інших. Їхня ціль зрозуміла — дестабілізація ситуації не тільки в Україні, а у цілому світі. І зрозуміло хто ці фейки поширює. Деякі світові лідери заявили, що до розповсюдження фейків про COVID-19 причетна Росія. Про цілеспрямовані кампанії дезінформації з Росії, а також мобілізацію «екосистеми людей і онлайн ботів» для поширення фейкових фактів і теорій змови про виникнення корона вірусу, також повідомив Державний департамент США. Першоджерелами фейків є «боти», зокрема проросійського спрямування. Згодом ці матеріали активно поширюються на сепаратистських та проросійських ресурсах. Аномальне "вірусне" поширення матеріалу вказує на залучення "ботоферм" для дестабілізації ситуації. Масова розсилка фейкових повідомлень про "дезінфекцію міст" тощо – це спроба Росії посіяти паніку і дестабілізувати ситуацію в Україні. Якщо хтось думає, що ворог пішов на карантин, то це не так. Російські спецслужби використають будь-яку нагоду, щоби дестабілізувати суспільство.
Розповсюдження фейків про коронавірус Росією є частиною гібридної війни щодо України. Над цим працюють цілі ботоферми, які поширюють неправдиву інформацію. Тут слід віддати належне фахівцям Служби Безпеки України, які показали дуже хороший результат. Було вичислино сотні осіб, які контролювали тисячі ботів.
Найгірше те, що звичайні українські користувачі соціальних мереж не фільтруючи інформацію поширюють її і тим допомагають ворогові.
Потрібно бути дуже обережним тому, що російські пропагандисти поширюють фейки не тільки у соціальних мережах і не тільки у письмовому вигляді. Наприклад: у Viber масово поширювали фейк про коронавірус. Це аудіофайл з голосом людини, яка нібито переказує рекомендації "колеги, у якого є друг-лікар". Файл містить як корисні, так і неправдиві поради.
Небезпечними є і емоції .Вірусною стає інформація, яка викликає у нас емоції, - страх, занепокоєння, засмучення або радість.
Страх - одна з головних рушійних сил дезінформації, завдяки страху вона процвітає.
Неспокій та тривогу автори фейків часто намагаються викликати за допомогою закликів до негайних дій. А люди завжди хочуть допомогти близьким, тому, коли вони бачать слова "Поради для запобігання ВІРУСУ!" або "Вживайте ці ліки!", то відразу діляться цим із близькими. Але найгірше те, що люди не розуміють, що передавши не правдиву інформацію своєму ближньому, може йому нашкодити. Фейки – інструмент російської гібридної війни, а її мета – вплинути на наше сприйняття, щоб Україна змінила свій політичний вибір. Нам надзвичайно важливо прийти до розуміння, куди саме нас підштовхують. Боротьба України за свою незалежність від російської сфери впливу триває вже шостий рік, але про перемогу говорили ще дуже зарано. Нам може зараз здаватися, що у Росії нічого не вийде, що ми ніколи не повернемось назад. Слід звернути увагу на опитування, які показують стрімкий ріст популярності ОПЗЖ, Шарія, зростання апатії серед українців. Але те, що так раптово змінюється вперед, може так же раптово змінитися і назад. І треба поставитися серйозно до того, що відбувається. Тому що крапля по краплі російська пропаганда намагається підірвати нашу віру в те, що ми можемо жити в державі, незалежній від Росії. У фейках та маніпуляціях задіяна психологія із військової пропаганди – і вона працює. Серед таких прийомів – зображення агресора як сильного і доброго, якому можна здатися без бою. Працює пропаганда і на посилення зневіри серед українців, поширюючи наративи «ЄС нам не допоможе», «Європі ми не потрібні» та інші. Українські ж проблеми намагаються виставляти гіпертрофовано. Натомість протиставляється Росія, «братський народ», який готовий допомагати. В цей напрямок можна додати і розгорнуту останнім часом атаку на пам’ять Майдану, і атаку на МВФ. Також слід відмітити, що насправді всі наративи, які були раніше («пропаща держава», «тотальне зубожіння», «недолуга, корумпована влада» тощо), перенеслися на тему коронавірусу. Недодержава – тому що коронавірус. Недолуга вада – значить, з коронавірусом вона не впорається. Коронавірус, як листок подорожника, прикладали до будь-якого наративу, який потрібно просунути. Серед загрозливих тенденцій – «оживання старих мумій»: наприклад, повернення наративу про федералізацію на фоні коронавірусу та майбутніх місцевих виборів в Україні.
Що ж робити?
Розповідати свої історії , якісно комунікувати. Усі фахівці єдині в думці, що самим розвінчанням фейків силами громадськості і волонтерів гібридну війну виграти неможливо. Якою ж «зброєю» ми можемо підсилитися?
Превентивні заходи та якісна комунікація, і в першу чергу – з боку держави. Адже фейки виникають, коли утворюється інформаційний вакуум.
Підвищення рівня медіаграмотності громадян та емоційної гігієни.
Для протидії зневірі потрібен розвиток «журналістики натхнення» (inspiration journalism): на позитивних прикладах, історіях показувати людям, де може бути надія.
Необхідно вмикати критичне мислення і факт-чекінг. Важливо перевіряти будь-яку сумнівну інформацію на злободенну тему, незалежно від того, яка кількість людей її поширила. Уважно перевіряти автора, історію видання, дату публікації, ресурси, які згадуються в статті тощо. Якщо на сайті немає ніяких контактних даних і відсутній навіть опис проекту — це теж повинно насторожувати.
Один з найбільш дієвих способів вплинути на дезінформацію в Facebook — поскаржитися на допис, вказавши, що це фейк. Після перевірки факт-чекерами такі пости видаляють.
Як і миття рук, інформаційна гігієна корисна для здоров’я і може врятувати життя.
За інформацією пресслужби СБУ в Чернігівській області
Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License, якщо не зазначено інше